A czy TY oddychasz prawidłowo ?


To jak oddychamy jest niezwykle istotne dla naszego zdrowia. Wiele stresów, nieprzykładanie wagi do oddychania oraz złe nawyki są przyczyną wielu nieprawidłowości naszego oddechu, a te z kolei powodują często zmęczenie, złe samopoczucie, a nawet choroby. W asanach jogistycznych oraz wielu innych ćwiczeniach relaksacyjnych i sportowych prawidłowe oddychanie jest podstawowym warunkiem osiągnięcia widocznych efektów, dlatego prezentacje zacznę od ćwiczeń usprawniających oddech.

 

Można wyróżnić trzy rodzaje oddychania: brzuszne (przeponą), środkowe (żebrowe), szczytowe (szczytami płuc). Oddychanie brzuszne jest charakterystyczne dla mężczyzn, natomiast kobiety oddychają szczytami płuc. Rzadko wykorzystuje ktoś oddychanie środkowe - bardzo rzadko spotykany jest oddech pełnymi płucami (dolnymi, środkowymi i górnymi) lub jednocześnie dwoma częściami płuc. Takie niepełne oddychanie dostarcza nam mniejszą ilość tlenu, co może być przyczyną mniejszej wydolności fizycznej. Dodając do tego małą ilość ruchu, często siedzący tryb życia, przygarbioną sylwetkę można stwierdzić, że powierzchnia naszych płuc raczej się zmniejsza, a nie rozwija.

Udowodniono, że to nie tylko indywidualne przypadłości, lecz swego rodzaju choroba cywilizacji. Wystarczy dotknąć swoich żeber - u nasady (na boku ciała) i z przodu na klatce piersiowej. Można zauważyć, że wszystkie żebra obniżają się, tzn. nie są równolegle do ziemi lecz pod pewnym kątem co znacznie zmniejsza objętość klatki piersiowej, oraz głębokość naszego oddychania. Metodą poprawiającą nasz oddech, a nawet przy systematycznym ćwiczeniu kształt naszej klatki piersiowej, jest PRANAJAMA lub inaczej DOSKONAŁE ODDYCHANIE JOGISTYCZNE lub ODDYCHANIE FALOWE.

yoddych.jpg - 22.571 K

Widać wyraźnie zniekształconą sylwetkę (po stronie prawej), Sylwetka taka utrudnia rozwój mięśni brzucha, a zmniejszona powierzchnia klatki piersiowej nie tylko utrudnia efektywne oddychanie, lecz może powodować ucisk na serce, czyli mniejszą wydolność układu krążenia, a w skrajnych przypadkach bóle i inne dolegliwości serca. Różnorodne bóle kręgosłupa oraz zaburzenia w trawieniu mogą być związane z widocznym na rysunku nieprawidłowym kształtem żołądka i kręgosłupa.


Idea tego oddychania, które może nam pomóc oraz będzie nam potrzebne do dalszych ćwiczeń, jest prosta.

Należy nauczyć się oddychać pełnymi płucami. W praktyce wygląda to tak, że nabieramy powietrza, kolejno, do płuc dolnych, środkowych i górnych, a następnie je wydychamy. Wygląda to tak jakby po naszym brzuchu przebiegała z dołu do góry fala. Wszystko to wykonujemy w określonym rytmie. Aby się tego nauczyć podzielimy sobie całą naukę na trzy etapy mniej więcej po półtora tygodnia ćwiczenia każdy etap.

ETAP 1

ETAP 2

ETAP 3

Oddychanie brzuszne
kliknij tutaj

Oddychanie środkowe
kliknij tutaj

Oddychanie górne
kliknij tutaj

 

Pozostaje jeszcze umiejętne połączenie trzech faz oddechu i wykonywanie go w odpowiednim rytmie.

A NA KONIEC...   jak ćwiczyć PRANAJAMĘ ?

PAMIĘTAJ

Ćwiczenia jogistyczne należy wykonywać powoli, będąc wsłuchanym w komunikaty własnego ciała, przy ćwiczeniu nie powinno się odczuwać bólu, napięć mięśni i zmęczenia w przeciwnym razie należy przerwać ćwiczenie. Podstawową zasadą jest nie forsować organizmu, choć systematyczne ćwiczenie jest również bardzo istotne. Radziłbym też nie liczyć na szybkie efekty lecz bardziej skoncentrować się na przyjemności samego ćwiczenia. Może to być ciekawa i za razem wartościowa forma spędzenia wolnego czasu. Ćwiczenia można wykonywać w domu lub na świeżym powietrzu, samemu lub w grupie osób... Wszelkie szczegóły opisane są przy prezentacji ćwiczeń, które dobiera się indywidualnie w zależności od zapotrzebowania, zdrowia, możliwości fizycznych i wieku.

 

 

 Copyright © 2019 Ireneusz Siudem pages